seraphin.hu/btk
Feladat az utoló órára: forráskiadás ismertető, rezenció készítése 3-4 oldal terjedelemben szabadon választott forráskiadásról
12. december 10. félévzárás
11. december 3. újkori magyar rovásírás
10. november 26. A XVIII. századi latin kézirat utolsó bekezdésének átírása. Német kézirat
9. november 19.XVIII. sz. latin kézirat
8. november 12.Pestises kézirat folytatás, fenyegető levelek
7. november 5.XVII. századi magyar kézirat, Moldvai levél vége, pestises kézirat
6. október 22.XVII. századi magyar kézirat, moldvai levél
5. október 8. XVII. századi magyar kézirat. Hadiszabályzat.
4. október 1. XVI. századi magyar, latin kézirat, helynevek, számok.
3. szeptember 24. Rövidítési gyakorlat. XVI. századi magyar kézirat folytatás. Feladat a következő órára: a dátumfeloldások folytatása. A kiosztott Mátyás király-vers olvasása.
2. szeptember 17. XVI. századi magyar kézirat.
1. szeptember 10. Bevezető óra. Feladat a következő órára: a Varjas és Érszegi segédanyag tanulmányozása. A kiosztott latin levélből a személy- és helynevek kigyűjtése.
2025. szeptember
Órai szövegek:
Török fenyegető levelek első, 2dik p.
Pestises szöveg első, 2dik, 3dik, 4dik, 5dikp.
Moldvai supplicatio első, 2dik, 3dik p.
Latin levélletöltés
Utolsó órai latin letöltés, átírása: letöltés
Jegyzékek:
Megszólítások, tiszteleti jelzők stb. (latin-magyar jegyzék)
Segédanyag rövidítésekhezmég nincsen
Nádasdy Pál javai Sárváron 1633-ban (minta a forráselemzés feladathoz)
Rovásírás: Capita dictionum (Németh Gyula táblázata); Henselius térképe
2025. szeptember
2025. szeptember
Az óra célja, hogy bevezesse a hallgatókat a kora újkor írott
forrásainak ismeretébe. A hallgatók az órák során megismerik az egyes korszakok
írásmódját, és a leggyakrabban használt rövidítéseket, elsajátítják azok
feloldását. A főként magyar nyelvű forrásokban gyakran előforduló latin
szavak és kifejezések, illetve a néhány vizsgált latin nyelvű dokumentum
révén a koraújkori latin nyelv főbb jellegzetességeivel is megismerkednek.
Feladata továbbá az órának, hogy a forráskritika szükségességére és módszereire
rávezessen, felvilágosítást adjon a forrásőrző helyekről és a bennük tárolt
források és irodalom használatának módjáról. A szeminárium fő célja az önálló
tudományos tevékenységre való ösztönzés és felkészítés.
2007. szeptember